Genrepedagogik - ett sätt att bygga språk

Språket är vår nyckel till kunskapsutveckling!

Det är språket som förenar, bygger broar och utvecklar framtidens vuxna.

Att upptäcka och undersöka de språkliga mönster vi använder för att skapa betydelse står i centrum i skolans genrepedagogiska profil. Eleverna stöttas att upptäcka de språkliga modeller som utmärker texter i olika ämnen - modeller som underlättar elevernas textförståelse och deras förmåga att både uttrycka sig i och tala om skriven text.
 

I undervisningen är Vygotskys stöttningsbegrepp centralt. Stöttningen innebär en ständigt pågående interaktion mellan lärare och elever och elever sinsemellan, mellan den som kan lite mer och den som kan lite mindre. Inte bara ordförrådet byggs medvetet ut med hjälp av stöttande planscher utan även texters språkliga mönster och hur man via språket bygger relationer.

Knutbyskolans sätt att arbeta har rönt stor uppmärksamhet och skolan tar emot många studiebesök från Sverige och andra länder

Skolbesök kan bokas genom skolans utbildningsledare

 

Genrepedagogik på UR
Lär mer om Knutbyskolans arbete med genrepedagogiken. På ur.se kan man både se filmer och läsa om vårt arbete

Dela: